Meer dan 5.000 mensen hebben tot nu toe onze petitie ondertekend om Schiphol te redden en het rampzalige besluit van de regering om de hoeveelheid vliegverkeer te beperken tot 440.000 in november 2024 terug te draaien. Dit is een enorm belangrijke mijlpaal die laat zien hoeveel belang wij Nederlanders hechten aan banen, de economie en het recht voor gezinnen om betaalbaar te reizen.
Dank aan allen die de petitie al hebben ondertekend. Elke handtekening maakt een verschil en we zijn echt verbaasd over alles wat deze campagne in zo'n korte tijd heeft bereikt. Als je dat nog niet hebt gedaan, neem dan de tijd om de petitie te tekenen en deel deze met je vrienden en familie, zodat we Mark Rutte en zijn regering kunnen laten zien hoeveel het Nederlandse volk om hun luchthaven geeft.
Hoewel we deze fantastische prestatie kunnen vieren, zijn we nog maar net begonnen. Zoals de zaken er nu voorstaan, ligt de regering nog steeds op schema om het aantal vluchten dat op Schiphol opstijgt en landt dit jaar te beperken tot 460.000. Zelfs deze tijdelijke maatregel zou een verwoestend effect hebben op de werkgelegenheid en de inkomsten uit toerisme. Het zou ook niets bijdragen aan de vermindering van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, omdat vluchten simpelweg zouden worden omgeleid naar andere luchthavens, zoals Heathrow in Londen of Charles De Gaulle in Parijs.
De regering zegt deze maatregelen te nemen om de gevolgen van geluidsoverlast voor omwonenden van Schiphol te beperken. Uit een recente analyse van Up in the Sky echter dat bijna de helft van alle klachten bij het meldpunt van de luchthaven - het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) - is ingediend door slechts 1% van de klagers. Bovendien werden een er wel 36.500 klachten geregistreerd door slechts twee individuen!
Ondertussen voorspellen belangrijke figuren uit de luchtvaartindustrie dat het 440-besluit een ramp zal zijn voor de Nederlandse economie. Willie Walsh, directeur-generaal van de IATA, heeft opgemerkt: "Nederland brengt zijn economie in gevaar door de connectiviteit te vernietigen", terwijl KLM heeft gezegd dat het besluit van de regering is genomen "zonder voorafgaand overleg en goede argumentatie" en zal leiden tot een breuk in het Europese netwerk van de maatschappij.
Bovendien zal de vermindering van de hoeveelheid vliegverkeer onvermijdelijk leiden tot een stijging van de ticketprijzen, aangezien de luchtvaartmaatschappijen elkaar proberen te overtreffen voor de resterende opstijg- en daling momenten. In een tijd waarin de kosten van levensonderhoud al hoog zijn en gezinnen vakantie verdienen, is dit volstrekt onaanvaardbaar.
De luchthaven Schiphol biedt rechtstreeks werk aan meer dan 2 000 mensen en ondersteunt nog eens duizenden banen in de hele economie. Vóór de pandemie heeft de luchtvaartindustrie 22 miljard euro bijgedragen aan de Nederlandse economie.
Dit alles wordt nu gegijzeld door een regering met een flinterdunne meerderheid en een paar belangengroepen die Nederland liever een tweederangs economie zien worden als ze daardoor iets minder vliegtuigen in de lucht zien.
Daarom hebben we uw steun nodig om de regering tot bezinning te brengen en onze banen, onze economie en onze reizen te beschermen. Deel onze petitie zo breed mogelijk en volg ons op Facebook, Twitter en Instagram. Nog beter, als u als vrijwilliger aan de campagne wilt meewerken of uw organisatie als partner wilt inschakelen, stuur dan een e-mail naar onze campagnemanager op info@redschiphol.nl.
Dus, #SayNoTo400 en #SaveSchiphol.
Comments