Uit een online enquête, uitgevoerd tussen 27 januari en 6 februari, blijkt dat er een duidelijke tegenstand is tegen de plannen van infrastructuurminister Barry Madlener om het aantal vluchten op Schiphol te beperken tot 478.000, een verlaging van de eerdere limiet van 500.000.
Bijna 76% van de ondervraagden gaf aan dat zij vinden dat de overheid het aantal vluchten op Schiphol niet zou moeten verminderen. De vragenlijst benadrukte zorgen over het budget, waarbij 73% aangaf bezorgd te zijn dat dit zou leiden tot hogere ticketprijzen op de luchthaven.

De enquête werd uitgevoerd door de Red Schiphol-campagne en toonde aan dat 70% van de mensen een positieve mening heeft over de luchthaven, tegenover slechts 15% met een negatieve mening. 55% gaf aan Schiphol "echt leuk" te vinden.
De economische impact van een kleiner Schiphol woog zwaar op het gemoed van de meeste respondenten. Bijna driekwart gaf aan zich zorgen te maken over mogelijke banenverlies in de luchtvaartsector, terwijl 73% zich zorgen maakte over de impact op de economie als het aantal vluchten wordt beperkt. Evenveel respondenten gaven aan dat zij denken dat krimp de Nederland minder aantrekkelijk zou maken voor zakendoen.

Onderzoek van Red Schiphol heeft aangetoond dat het verkleinen van de luchthaven een verlies van 13,7 miljard euro voor de Nederlandse economie zou kunnen betekenen door verloren handel en toeristische uitgaven. Ondertussen voorspellen vakbonden dat de plannen tot 13.000 banen zouden kunnen kosten.

Weinigen leken de voordelen van het verkleinen van de luchthaven in te zien. 70% gaf aan dat dit Nederland 'minder prestigieus' zou maken op het wereldtoneel, vergeleken met slechts 4% die zei dat het land juist prestigieuzer zou worden. Eveneens vond 82% dat krimp geen invloed zou hebben op de wereldwijde uitstoot, mits andere luchthavens hun activiteiten zouden voortzetten zoals normaal.

Een waarschijnlijke consequentie van een kleiner Schiphol is dat vakantiegangers mogelijk naar andere luchthavens moeten reizen om betaalbare vluchten te vinden of om bepaalde bestemmingen te bereiken. Toen werd gevraagd of ze bereid zouden zijn andere luchthavens in landen zoals België (Brussel) of Frankrijk (Parijs Charles De Gaulle) te gebruiken, antwoordde 64% van de mensen negatief.

De resultaten komen op het moment dat het debat over de toekomst van Schiphol in een nieuwe fase terechtkomt. Deze maand bekritiseerden KLM en Schiphol zelf, die beide eerder instemden met een vorm van krimp, minister Madlener in de Tweede Kamer. Ze stelden dat de berekeningen voor een krimp van 478.000 gebaseerd waren op foutieve gegevens. Zowel de luchthaven als de luchtvaartmaatschappij pleiten voor technische oplossingen, waaronder vliegtuigen van de volgende generatie en strategisch gebruik van start- en landingsbanen, om geluidsoverlast en uitstoot te verminderen.
Comments