top of page

Een open brief van Nederlandse bedrijven

Updated: 3 days ago

Geachte minister Madlener,

 

Als vertegenwoordigers van de Nederlandse zakenwereld schrijven wij u om onze grote zorgen te uiten over de plannen van uw ministerie om Schiphol te krimpen door het aantal vluchten te beperken tot 478.000 per jaar. 

 

Schiphol is een nationale troef. Het verbindt mensen in Nederland met hun familie en vrienden over de hele wereld, koppelt Nederlandse bedrijven aan internationale markten en geeft ons land een concurrentievoordeel in de wereldeconomie. 

 

Uw plannen, hoe goed bedoeld ook, brengen al deze belangrijke functies in gevaar.

 

U heeft eerder gezegd dat u “trots” bent op Schiphol. Dat zijn wij ook. De luchthaven is de thuisbasis van ongeveer 500 bedrijven die samen zo’n 67.000 mensen in dienst hebben. Het vormt de ruggengraat van de Nederlandse luchtvaartindustrie, die jaarlijks zo’n €38 miljard bijdraagt aan onze economie. Daarnaast is Schiphol de toegangspoort tot onze toeristische sector, die €6,78 miljard toevoegt aan het bruto binnenlands product.

 

Een mondiale hub-luchthaven op Schiphol heeft Nederland aantrekkelijk gemaakt voor bedrijven om te investeren. Het wereldwijde netwerk vergemakkelijkt bovendien internationaal zakendoen voor Nederlandse ondernemingen. Op een moment dat andere luchthavens, zoals Gatwick en Heathrow, mogen uitbreiden, is het onbegrijpelijk dat onze overheid Nederlandse bedrijven juist op deze manier belemmert.

 

Wij maken ons ook steeds meer zorgen over de mogelijke reactie van de Verenigde Staten op het krimpen van Schiphol. Onder president Biden dreigde het Amerikaanse ministerie van Transport Nederlandse luchtvaartmaatschappijen de toegang tot Amerikaanse luchthavens te ontzeggen, als vergelding voor het mogelijk verliezen van landingsrechten op Schiphol door Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. President Donald Trump heeft al eerder laten zien niet terug te deinzen voor harde maatregelen tegen Europese landen bij vermeende onrechtvaardigheden. Wij vrezen dat het verkleinen van Schiphol kan leiden tot verdere sancties voor Nederlandse bedrijven vanuit de Verenigde Staten.

 

Wij hebben begrip voor en sympathiseren met het streven van de overheid om geluidsoverlast te verminderen. Echter, wij geloven dat er technische oplossingen mogelijk zijn. In de nieuwste voorstellen aan uw ministerie voorspelde KLM dat vlootvernieuwing tegen november 2025 zou kunnen leiden tot 20,4% minder mensen die hinder ondervinden van het luchthavenlawaai. Tijdens een bijeenkomst in de Tweede Kamer in januari verklaarde Schiphol-CFO Robert Carsouw dat een geluidsreductie van 15 tot zelfs 17 procent "eenvoudig" haalbaar is dankzij verbeteringen in vliegtuigen.

 

Wij dringen er bij u op aan om deze innovaties te ondersteunen in plaats van door te gaan met een snelle oplossing die Nederland minder verbonden, minder concurrerend en minder aantrekkelijk maakt als zakelijke bestemming. 

 

Met vriendelijke groet,


  • Red Schiphol

  • Xada BV

  • European Heli Center



 

Comments


bottom of page