top of page

Geachte Minister Madlener...

Actie is nodig! Beperkingen op vluchten kunnen onze economie schaden. Het Cebr-rapport toont een verlies van €13,6 miljard! We sturen dit rapport naar Minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener en roepen beleidsmakers op om te kiezen voor groei en niet voor krimp.


Lees hieronder onze brief aan de heer Madlener:


Geachte Minister Madlener,


Het is nu iets meer dan 2 jaar geleden dat voormalig minister van Infrastructuur Mark Harbers plannen aankondigde om het aantal vluchten van en naar Schiphol te beperken tot 440.000 per jaar.

 

Sindsdien hebben wij, het Nederlandse volk, gezien hoe de rechtbank van Amsterdam, de Hoge Raad, de Europese Commissie en het Amerikaanse Ministerie van Transport allemaal hebben geconcludeerd dat willekeurige beperkingen op het aantal vluchten onwettig zijn. Ondertussen hebben luchtvaartmaatschappijen, vakbonden en economen gewaarschuwd voor de rampzalige gevolgen die krimp zal hebben voor de Nederlandse economie.

 

Desondanks blijft de toekomst van de grootste luchthaven van ons land onzeker. De gemeente Amsterdam heeft onlangs opgeroepen om het limiet te verlagen tot slechts 400.000 vluchten per jaar.

 

Wij van de Red Schiphol-campagne verwelkomen uw recente opmerkingen ter ondersteuning van de langer termijn groei van Schiphol. We vragen u echter om verder te gaan en zich te committeren aan het uitsluiten van elke vorm van willekeurige beperking van het aantal vluchten.

 

Nu de nieuwe regering stevig in het zadel zit en het parlement terugkeert van zomervakantie, vinden we dit een goed moment om u te herinneren aan het risico dat krimp vormt voor het Nederlandse volk en onze economie.

 

In 2023 gaf de Red Schiphol-campagne opdracht tot het bijgevoegde rapport van het Centre for Economics and Business Research (Cebr) over de economische impact van het beperken van vluchten op Schiphol.

 

Het rapport concludeerde dat het beperken van het aantal vluchtbewegingen op Schiphol tot 440.000 per jaar een klap van €13,6 miljard zou toebrengen aan de Nederlandse economie.

 

Hiervan zou €11,5 miljard het gevolg zijn van een daling van 180.000 ton vracht die via de luchthaven wordt vervoerd. €2,2 miljard zou te wijten zijn aan een vermindering van toeristische uitgaven. In het tweede kwartaal van dit jaar verwerkte Schiphol 87% van het passagiersverkeer en 97% van alle luchtvracht in Nederland.

 

Bovendien schat Cebr dat een limiet van 440.000 vluchten zou resulteren in een daling van €205 miljoen in de toegevoegde waarde (GVA) door Schiphol Airport en zijn toeleveringsketen.

 

Niet alleen bedrijven zullen lijden onder de krimp. Het rapport stelt ook dat een beperking van het aantal vluchten de ticketprijzen met wel 25% zou kunnen verhogen, waardoor het voor Nederlandse gezinnen moeilijker wordt om op vakantie te gaan of familie te bezoeken.

 

Afzonderlijk onderzoek van SEO Economisch Onderzoek heeft aangetoond dat plannen om Schiphol te laten krimpen 13.000 mensen hun baan zouden kunnen kosten. Geen wonder dus dat twee derde van de Nederlanders tegen krimp is, volgens een peiling van De Telegraaf.

 

We begrijpen dat u als nieuwe Minister van Infrastructuur veel op uw bord heeft. We prijzen ook uw suggestie om een Alderstafel bijeen te roepen met belanghebbenden om een duidelijk plan voor de toekomst van Schiphol uit te stippelen.

 

We vragen u echter om niet toe te laten dat de mening van een zeer vocale minderheid de behoeften en belangen overstemt van de overgrote meerderheid van de Nederlandse burgers, die trots zijn op onze wereldwijde hub luchthaven en er afhankelijk van zijn voor reizen, werk en de zakelijke activiteiten die het naar ons land brengt.

 

We hopen dat u de tijd neemt om het bijgevoegde rapport door te nemen en we danken u bij voorbaat voor uw tijd.

 

Met vriendelijke groet,

 

De Red Schiphol-campagne



Comments


bottom of page