top of page

Welkom in 2026, wanneer alleen de rijken nog kunnen reizen

Stel je een toekomst voor waarin alleen de allerrijksten nog naar het buitenland kunnen vliegen. Wanneer miljonairs en tech-bro’s neerstrijken op de Malediven of aan de Zuid-Franse kust, terwijl leraren, verpleegkundigen en hun families dagenlang in overvolle treinen worden gepropt – als ze überhaupt nog het geld hebben om een kaartje te betalen.

 

Die toekomst lijkt helaas een stuk waarschijnlijker nu, dankzij de vasthoudendheid van minister van Infrastructuur Barry Madlener om door te gaan met een limiet van slechts 475.000 vluchten per jaar op Schiphol – een daling ten opzichte van de meer dan 500.000 vluchten van voor de pandemie. Deze limiet, die mogelijk al in november 2025 wordt ingevoerd, gaat gepaard met een mogelijke ban op nachtvluchten en een hoger tarief voor langeafstandsvluchten.

 

Voor de meeste hardwerkende Nederlanders is dit begrijpelijkerwijs een angstaanjagend vooruitzicht. Uit een recent onderzoek van Motivaction bleek dat 65% zich nu serieus zorgen maakt dat vliegen binnenkort “alleen nog voor de rijken” zal zijn.


Door strengere vluchtenlimieten, nachtverboden en hogere belastingen, dreigen betaalbare vakanties voor veel Nederlanders onbereikbaar te worden. Vliegen wordt straks een luxe.

 En het zal niet alleen vakanties naar het buitenland treffen. 15% van de mensen die momenteel in Nederland wonen, zijn in het buitenland geboren, en nog eens 12% heeft minstens één ouder die in het buitenland is geboren. Hogere vliegtarieven kunnen deze mensen ervan weerhouden om naar hun geboorteland te reizen of om terug te vliegen om voor bejaarde familieleden te zorgen.

 

De exacte kosten van de nieuwe vliegtaks zijn onduidelijk, deels omdat het wordt berekend op basis van het aantal gevlogen kilometers. Schiphol-CEO Pieter Van Oord waarschuwde dat het vluchten “enkele tientjes duurder” kan maken. Dus, ruim geschat, zou dat kunnen betekenen dat een Nederlands gezin van vier personen zo’n €200 extra kwijt is aan vliegtaks – terwijl ze nu al behoren tot de meest belaste burgers van Europa.

 

Bovendien wees onderzoek in opdracht van Red Schiphol uit dat het beperken van vluchten op Schiphol zou kunnen leiden tot 25% hogere ticketprijzen, door een gebrek aan aanbod en de steeds grotere vraag naar reizen. In augustus beleefde Schiphol zijn drukste maand sinds voor de pandemie, met meer dan 6,4 miljoen passagiers. En toch wil de regering deze mensen nu een biedoorlog laten voeren.

 

Ondanks dat luchtvaartmaatschappijen de nieuwe vliegplafond stilzwijgend lijken te accepteren, waarschuwen zij ook voor de effecten die hogere belastingen en minder vluchten zullen hebben op de reismarkt.

 

Transavia-CEO Marcel De Nooijer heeft betoogd dat budgetmaatschappijen zoals de zijne onevenredig zullen worden getroffen door een mogelijk verbod op nachtvluchten, aangezien zij afhankelijk zijn van deze goedkopere landingsslots op Schiphol om de ticketprijzen laag te houden.

 

Ondertussen heeft KLM aangekondigd een “pijnlijke” kostenbesparingsronde in te zetten om de financiën te verbeteren, na een verlies van €7,1 miljard in 2020.

 

“KLM heeft last van hoge kosten en een tekort aan personeel en apparatuur. Onze vliegtuigen zitten vol, maar onze capaciteit is nog steeds niet terug op het niveau van voor corona,” klaagde CEO Marjan Rintel.


15% van de mensen die momenteel in Nederland wonen, zijn in het buitenland geboren, en nog eens 12% heeft minstens één ouder die in het buitenland is geboren. Hogere vliegtarieven kunnen deze mensen ervan weerhouden om naar hun geboorteland te reizen of om terug te vliegen om voor bejaarde familieleden te zorgen.

Die capaciteit zal waarschijnlijk niet verbeteren zolang het aantal vluchten op Schiphol willekeurig wordt beperkt, waardoor KLM de weinig benijdenswaardige keuze heeft tussen het ontslaan van personeel of het verhogen van ticketprijzen.

 

Financieel directeur Bas Brouns heeft ondertussen de belanghebbenden gerustgesteld dat de kostenbesparende maatregelen zullen worden gebruikt om ruimte te maken voor investeringen in stillere en efficiëntere vliegtuigen. Maar als de luchtvaartmaatschappij meer winst mocht maken – met meer frequente en goedkopere vluchten – zouden deze innovaties waarschijnlijk sneller worden gerealiseerd en zouden de geluidsniveaus van Schiphol in de toekomst dalen.

 

Ondanks dat hij beweert trots te zijn op de Nederlandse luchtvaartsector en voorstander te zijn van lange termijn groei, lijkt Madlener een hattrick van eigen doelpunten te hebben gescoord. Hogere belastingen, minder vluchten en een verbod op nachtvluchten zullen gemakkelijke, betaalbare vakanties een verre droom maken voor duizenden Nederlandse families. Ondertussen zullen deze maatregelen de financiering voor de luchtvaartsector verstikken, precies op het moment dat luchtvaartmaatschappijen moeten investeren in technologie om het vliegen op de lange termijn stiller en duurzamer te maken.

Comments


bottom of page