top of page

XR-protesten en ruzies over vliegplafonds tonen aan hoe absurd het Schiphol-debat is geworden

Afgelopen zaterdag drongen bijna 100 demonstranten van Extinction Rebellion (XR) het beveiligde gebied van Schiphol Airport binnen en goten 200 liter bruine vloeistof op de grond als protest tegen de rol van de luchtvaartindustrie in klimaatverandering.

 

Los van het feit dat de luchtvaart verantwoordelijk is voor minder dan 2% van de wereldwijde uitstoot (vergeleken met 11,9% voor wegtransport), werd het protest van zaterdag nog absurder door de onthulling dat de XR-demonstranten langs de luchthavenbeveiliging waren geglipt met valse tickets die ze van internet hadden gehaald.

 

Volgens De Telegraaf controleerden de elektronische poortjes van de luchthaven alleen het vluchtnummer en de datum op de vervalste instapkaarten, waardoor de demonstranten vrijwel ongehinderd de hoofdhal van de luchthaven konden binnengaan.



Als deze 100 mensen terroristen waren geweest in plaats van een groep misleide eco-fanatici, had dit incident kunnen uitmonden in een nationale ramp. Toch illustreert deze lakse houding de groeiende absurditeit rondom Schiphol en het gebrek aan zorg dat de autoriteiten tonen voor een industrie die naar schatting €40 miljard en 400.000 banen bijdraagt aan de Nederlandse economie.

 

Eerder deze maand draaide minister Barry Madlener van Infrastructuur voor de vierde keer aan het willekeurige cijferwiel van zijn ministerie en kwam uit op een herzien maximum van 478.000 vluchten die vanaf 2025 jaarlijks mogen opstijgen en landen op Schiphol. Dit is een daling ten opzichte van de pre-pandemische piek van 514.625 vluchten en vervangt ook Madleners eerdere doelstelling van maximaal 485.000 vluchten per jaar, die hij nog in september aankondigde. Het jaar daarvoor dreigde zijn voorganger, Mark Harbers, met een limiet van 460.000 vluchten per jaar, wat op zichzelf al een concessie was na een eerdere grens van 440.000, nadat de overheid een uitspraak van de Hoge Raad had verloren. 

 

Dit alles toont aan dat het ministerie geen duidelijk idee heeft welk aantal acceptabel zou zijn, maar wel graag wil laten zien dat het iets doet om geluidsoverlast aan te pakken, uit angst beschuldigd te worden van het negeren van omwonenden die ervoor hebben gekozen om naast de op drie na drukste luchthaven van Europa te wonen. 

 

Zoals verwacht heeft KLM alarm geslagen over het nieuwste voorstel van Madlener en noemt het cijfer van 478.000 vluchten “onbegrijpelijk,” omdat het geen rekening houdt met de €7 miljard die de luchtvaartmaatschappij de komende jaren investeert in nieuwe, stillere vliegtuigen.


In juni 2023 publiceerde de nationale luchtvaartmaatschappij een voorstel om de geluidsoverlast te verminderen, waarmee de gestelde reductiedoelstellingen tegen 2026 zouden worden gehaald en de plannen van het ministerie (destijds vastgesteld op 440.000 vluchten) tegen 2029 zouden worden overtroffen. Bovendien zou dit plan slechts €25 miljoen kosten, vergeleken met de meer dan €1 miljard die het plan van Harbers zou vergen.

 

Nu lijkt het erop dat Madlener, die beweert “trots te zijn op Schiphol en KLM,” vastbesloten is niets te leren van de fouten van zijn voorganger. Hij dringt een ineffectieve limiet op het aantal vluchten door, zonder enige stimulans voor innovatie om geluidsoverlast op de lange termijn te verminderen, aangezien er geen vooruitzicht is dat de limiet in de toekomst wordt verhoogd. 


Bovendien heeft KLM gewaarschuwd dat Madleners meesterplan het risico loopt op “represaillemaatregelen van andere landen,” wat betekent dat KLM en andere Nederlandse luchtvaartmaatschappijen geblokkeerd kunnen worden van het landen op buitenlandse luchthavens als vergelding voor de beperkte landingsruimte op Schiphol. Dit doet denken aan waarschuwingen in 2023 dat het Amerikaanse ministerie van Transport overwoog KLM te weren van JFK en andere Amerikaanse luchthavens vanwege Madleners limiet van 440.000 vluchten. 

 

Uiteindelijk is de echte verliezer in dit alles de Nederlandse reiziger. Beperkte landingsruimte op Schiphol zal de ticketprijzen nog verder opdrijven, net zoals easyJet’s directeur voor Nederland, William Vet, waarschuwt dat hogere belastingen op Schiphol elke reiziger ongeveer €90 aan heffingen zullen kosten. Ondertussen zullen beperkte verbindingen voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen in het buitenland reizigers dwingen om naar Duitsland of Frankrijk te reizen voor langeafstandsvluchten of over te stappen op grote hubs zoals Heathrow of Charles De Gaulle. Dit is niet alleen duurder, maar ook een milieubelastende manier van vliegen.

 

Zeker, gezien alle schade aan de economie, het milieu en het leven van mensen, kan Madlener de willekeurige cijfer generator toch nog één laatste keer laten draaien?

Comments


bottom of page