top of page

Zelfs de Overheid weet dat Innovatie Beter is dan Krimp

Laat vorig jaar maakte minister van Infrastructuur Barry Madlener een onverwachte wijziging in de toekomstplannen voor Schiphol. Hij kondigde aan dat het maximumaantal start en landingen op de luchthaven zou worden aangepast naar 478.000 per jaar, een verlaging ten opzichte van het maximum van 485.000 dat hij nog in september had aangekondigd.

 

Het nieuwe aantal werd door KLM bekritiseerd als “onbegrijpelijk”. De luchtvaartmaatschappij wees erop dat het ministerie geen rekening had gehouden met de €7 miljard die KLM investeert in vlootvernieuwing om de geluidsbelasting voor omwonenden te verminderen. KLM waarschuwde ook voor mogelijke “vergeldingsmaatregelen” van Amerikaanse luchthavens, die Nederlandse vliegtuigen zouden kunnen weren als reactie op het verlies van landingsrechten voor Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen op Schiphol.


 In een interne memo stelde het Ministerie van Financiën: "Wij zijn de afgelopen periode niet verder overtuigd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) dat dit besluit noodzakelijk is."
 In een interne memo stelde het Ministerie van Financiën: "Wij zijn de afgelopen periode niet verder overtuigd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) dat dit besluit noodzakelijk is."

Nu is echter onthuld dat soortgelijke waarschuwingen eerder al vanuit de overheid zelf waren geuit.

 

Toen Mark Harbers nog minister van Infrastructuur was en streefde naar een limiet van 440.000 vluchten, uitte het Ministerie van Financiën grote zorgen over de voorgestelde krimp. Het noemde dit een "ernstig risico voor de netwerkkwaliteit, staatsactiva en de nationale begroting."

 

Interne documenten, onthuld door De Telegraaf op basis van de Wet open overheid (WOO), benadrukken waarschuwingen over de aanzienlijke politieke en financiële risico's die gepaard gaan met het plan. In een interne memo stelde het Ministerie van Financiën: "Wij zijn de afgelopen periode niet verder overtuigd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) dat dit besluit noodzakelijk is."

 

Ambtenaren benadrukten ook dat de vlootvernieuwing van KLM veel problemen zou kunnen oplossen, aangezien “een stille vloot meer vliegbewegingen toestaat dan een luidruchtigere vloot.” Deze duidelijke waarschuwing onderstreept de noodzaak van een evenwichtige aanpak die duurzame groei boven gedwongen krimp stelt.

 

In 2023 bevestigde KLM, de grootste gebruiker van Schiphol, opnieuw haar inzet om de geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen, terwijl de luchthaven haar positie als toonaangevend mondiaal luchtvaartknooppunt behoudt. Met de innovatieve strategie "Schonere, Stillere en Zuinigere Vloot" streeft KLM ernaar de geluidsreductiedoelstellingen te behalen zonder drastische verminderingen van het aantal vluchten. De driedelige aanpak van de luchtvaartmaatschappij belooft de geluidsimpact overdag met 20% en ’s nachts met 15% te verminderen—en daarmee de doelstellingen van Harbers en Madlener binnen drie jaar te overtreffen.



Door Schiphol te dwingen de krimp door te voeren, zouden luchtvaartmaatschappijen veel van de financiële prikkels verliezen om hun vloot te moderniseren met de volgende generatie vliegtuigen, zoals de Airbus A320neo en de Boeing 787 Dreamliner. Deze zijn stiller, brandstof efficiënter en stoten veel minder CO2 uit dan oudere modellen. Een kleiner Schiphol verstikt innovatie en beperkt de mogelijkheid van luchtvaartmaatschappijen om zich te ontwikkelen, emissies te verminderen en geluidsbelasting op de lange termijn te minimaliseren.

 

In de afgelopen jaren heeft Schiphol investeringen in groene technologieën gepromoot om zijn ecologische voetafdruk te minimaliseren. Echter, de luchthaven heeft kapitaal nodig om te blijven innoveren en duurzaamheid te prioriteren. Schiphol maakt voortgang in zijn groene transformatie door elektrische grondvoertuigen te adopteren, zoals Bulmor-ambulifts, die tot 400.000 kilogram CO2 kunnen besparen gedurende hun levensduur. Zonne-energie aangedreven, zero-emissie elektrische bussen hebben ook de dieselmodellen vervangen voor P3 lang parkeren, wat de inzet van Schiphol voor volledig elektrische grondoperaties weerspiegelt. Daarnaast optimaliseert het Intelligent Approach-systeem de afstand tussen vliegtuigen, wat brandstofverbruik, emissies en geluid vermindert, en toont het Schiphols toewijding aan groene transformatie.

 

Deze vooruitgangen tonen de drang van de luchthaven om duurzaam te innoveren, maar benadrukken de noodzaak voor voortdurende investeringen om deze doelen te bereiken.

 

Met de start van 2025 laten Schiphol en KLM het transformatieve potentieel van innovatie in de luchtvaart zien. KLM’s inzet om geluidsoverlast en emissies te verminderen door substantiële investeringen in schonere, stillere en brandstof efficiëntere vliegtuigen zet een precedent voor de industrie. Het Ministerie van Infrastructuur moet echter zijn kruistocht om de luchthaven te verkleinen laten varen, aangezien dit uiteindelijk de langetermijnvooruitgangen in luchtvaarttechnologie en duurzame praktijken in gevaar brengt. De campagne lijkt misschien een onmiddellijke oplossing voor milieukwesties, maar het verstikt innovatie, belemmert vloot modernisering en beperkt de adoptie van vliegtuigen van de volgende generatie, die cruciaal zijn voor het verminderen van de impact van de luchtvaart op gemeenschappen en het milieu.

 

Schiphol staat op een cruciaal moment, klaar om duurzame luchtvaart opnieuw te definiëren. Het ondersteunen van de innovatieve strategieën kan een toekomst creëren waarin economische groei in lijn is met milieubeheer.

0 comments

Comments


bottom of page